Peter Klučka, národný cyklokoordinátor, Vás pozýva nazrieť na jeho putovanie po medzinárodných cyklocestách EuroVelo, ktoré vedú naprieč Slovenskou republikou. Sám sa rozhodol pred pár rokmi absolvovať EuroVelo trasy, ktoré prechádzajú jeho rodným mestom.
Jeho putovanie si priblížime v trojdielnom seriály „Po stopách národného cyklokoordinátora“. V prvej časti nám p. Kľučka bližšie predstaví, čo ho viedlo k rozhodnutiu prejsť EuroVelo 6 a EuroVelo 13, tiež čo na cestu potreboval a čomu musel na cestách čeliť.
Prajeme Vám príjemné čítanie!
Bicyklom po medzinárodných cyklocestách EuroVelo 6 a EuroVelo 13
Európska sieť cyklistických ciest s označením EuroVelo má od svojho vzniku v roku 1993 evidovaných už 15 trás, čo bude po ich dokončení a vyznačení predstavovať úctyhodnú dĺžku takmer 70 000 km. Jednotlivé európske cyklotrasy prechádzajú naprieč celým kontinentom a približujú cyklistom najvýznamnejšie prírodné, kultúrne a technické zaujímavosti danej krajiny. Spravidla kopírujú toky vodných ciest a spájajú pritom moria a oceány. Doslova sa dá povedať, že „Kde je voda je aj cykloživot“.
Slovenskom prechádzajú tri medzinárodné cyklistické trasy EuroVelo 6, EuroVelo 11 a EuroVelo 13 o celkovej dĺžke 461 km.
Pred pár rokmi som sa rozhodol prejsť sám na bicykli cyklotrasy EuroVelo 6 a EuroVelo 13, teda cyklocesty, ktoré prechádzajú mojím rodným mestom Bratislavou. Bola to výzva a mne bolo cťou plniť svoje predsavzatia.
V rokoch 2016 a 2017 som prešiel na bicykli Európu zo západu na východ, cyklotrasu EuroVelo 6 dlhú 4500 kilometrov, spájajúcu Atlantik s Čiernym morom a v roku 2019 som sa vybral na prvú časť cyklocesty EuroVelo 13 zo severu Európy z nórskeho Nordkappu dole na juh k bulharsko-tureckým hraniciam pri Čiernom mori.
Prvú časť môjho výletu po medzinárodnej ceste EuroVelo 13 s názvom „Cesta železnej opony“ o celkovej dĺžke 10500 kilometrov so zastávkou v Bratislave som absolvoval symbolicky v roku 30. výročia pádu berlínskeho múru. Z celej trasy som tak prešiel iba 6000 kilometrov. V roku 2020 som chcel pokračovať z Bratislavy až do cieľa k Čiernemu moru. Korona vírus však zmenil moje plány a zostávajúcich 4500 kilometrov na dokončenie trasy EuroVelo 13 som tak odložil na rok 2021.
Cyklovýlety absolvujem sám na trekovom bicykli slovenského výrobcu DEMA. Veziem si zo sebou okrem oblečenia aj stan, spacák, karimat, varič a minimálnu dávku potravín, ktoré cestou dokupujem. Dôležité je mať stále zo sebou dostatočnú zásobu pitnej vody, zopár náhradných duší a základný zdravotnícky balíček. Spanie riešim alternatívne podľa počasia a možností. Stan, penzióny, prípadne hotely.
Jazdím síce sám, ale dennodenne stretávam množstvo ľudí, s ktorými sa rozprávam. Poznávam tak ich krajinu, zvyklosti a zaujímavosti, na ktoré Vás neupozorní žiadny knižný turistický sprievodca. Popri krajine a ľuďoch poznávam samozrejme aj miestne kulinárske špeciality, dobré jedlo a vínko. To všetko mi vytvára pestrý obraz o krajine, ktorou prechádzam.
V práci sa venujem rozvoju cyklistickej dopravy a cykloturistiky na Slovensku. Cyklovýlety sú tak vlastne služobnými cestami, kde si všímam spôsob vedenia trasy v krajine, jej značenie, informácie o historických, kultúrnych a technických zaujímavostiach v okolí trasy, ako aj o stravovacích, ubytovacích a opravárenských možnostiach. V neposlednom rade vnímam vytváranie bezpečných podmienok pri prejazdoch miesta obcí.
Rád by som svoje skúsenosti postupne preniesol do zlepšenia cyklistickej dopravy u nás na Slovensku.
Peter Kľučka
Národný cyklokoordinátor
Ministerstvo dopravy a výstavby SR